وبلاگ میزیتو نرم افزار کنترل پروژه | دسته‌بندی این نرم‌افزارها و ویژگی‌های هر گروه
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

نرم افزار کنترل پروژه | دسته‌بندی این نرم‌افزارها و ویژگی‌های هر گروه

منتشر شده در ۳ ماه پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۳ ماه پیش

خوانش دقیقه

کنترل پروژه با استفاده از نرم‌افزارها آسان می‌شود
در حال حاضر نرم افزارهای مدیریت و کنترل پروژه فراوانی در دسترس هستند که شرکت‌ها و صنایع در زمینه‌های مختلف از آن‌ها برای خودکارسازی فرآیندها و نظارت و بهینه‌سازی عملکردها استفاده می‌کنند. این نرم‌افزارها امکانات فراوانی را در اختیار مدیران پروژه و اعضای تیم‌های اجرایی قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای قابلیت همکاری همزمان، داشبورد، ابزارهای مدیریت مالی و ... اشاره کرد. در این مطلب از میزیتو با انواع نرم افزار کنترل پروژه آشنا می‌شوید.
 


نرم افزارهای کنترل پروژه چه انواعی دارند؟
با شیوه‌های مختلفی می‌توان نرم‌افزارهای کنترل پروژه را دسته‌بندی کرد. برای مثال آن‌ها را می‌توان به انواع نرم‌افزارهای دسکتاپ، نرم افزار کنترل پروژه اندروید، نرم‌افزار کنترل پروژه IOS و ... دسته‌بندی کرد. همچنین امکان دسته‌بندی آن‌ها بر اساس کاربرد به انواع نرم افزار کنترل پروژه عمرانی، نرم افزار مدیریت پروژه برای توسعه نرم‌افزار و ... گروه‌بندی کرد. اما بهترین روش این است که آن‌ها را بر اساس نیازهای سازمان و متدولوژی مدیریت پروژه و موارد دیگر دسته‌بندی کنیم. در ادامه با این گروه‎‌ها آشنا می‌شویم.


نرم افزار کنترل پروژه سنتی
منظور از نرم افزار مدیریت پروژه سنتی (Traditional Project Management Software) مدل نسبتا ساده‌تری از این نرم‌افزارها است که به شما اجازه می‌دهد یک چرخه عمر برای پروژه را بر اساس محدودیت‌عای زمان، منابع، درخواست‌ها و ... تعریف کنید. از انواع این نرم‌افزارها می‌توان به Microsoft Project، Primavera P6 و Hive اشاره کرد.
 
ویژگی‌های این نرم‌افزارها را با هم مرور می‌کنیم:
•    امکان کنترل و مدیریت وظائف:
با این ابزارها می‌توانید تسک‌ها را تعریف کنید و مواردی مانند مهلت انجام کار، وابستگی هر وظیفه به وظیفه یا وظایف دیگر و ... را تعیین کنید.
•    نمودار گانت: گانت چارت ابزاری کاربردی در بسیاری از سبک‌های مدیریت پروژه است و امکان ایجاد نمایی از بصری برای کل پروژه در بستر زمان را برای شما ایجاد می‌کند.
•    ابزار مدیریت پورتفولیو پروژه: این ابزارها به شما برای ایجاد بخش‌بندی برای طرح‌های مختلف در یک پروژه کمک می‌کنند.

نرم افزار کنترل پروژه چابک
مدیریت پروژه اجایل یا چابک یک فلسفه و نیز متدولوژی مدیریت پروژه است که از حلقه‌های تکرارپذیر برای بهبود مداوم فرآیندها و عمکلردها استفاده می‌کند. از انواع متدولوژی اجایل نیز می‌توان به اسکرام و کانبان اشاره کرد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، متناسب با نیازهای هر متدولوژی، نرم‌افزارهایی مخصوص به هرکدام و ابزارهایی برای انواع متدولوژی‌های اجایل را ایجاد می‌کنند. از نرم‌افزارهای این گروه می‌توان به Asana، ترلو و Jira اشاره کرد.

 


برخی از ویژگی‌هایی این نرم‌افزارها را با هم مرور می‌کنیم:
•    تابلوهای کانبان:
این تابلوها از نوع دیجیتالی در این نرم‌افزارها به‌کار می‌روند و ابزارهای برای مدیریت تسک‌ها و گردش کار در سازمان هستند
•    خودکارسازی گردش کار: تسهیل گردش کار یکی از نیازهای متدولوژی‌های چابک است و نرم‌افزارهای این گروه دارای ابزارهایی برای خودکارسازی و ساده‌سازی فرآیندها هستند. ایجاد هشدارهای زمان‌بندی شده از جمله این امکانات است.
•    پورتال های مشتری: با این ابزارها سطحی ویژه از دسترسی برای مشتریان و دیگر ذی‌نفعان پروژه در نظر گرفته می‌شود تا آن‌ها بتوانند از به‌طور همزمان کارهای انجام شده، بهبودها، تغییرات و ... را مشاهده کنند.


نرم افزار کنترل پروژه مشارکتی
نرم افزار مدیریت پروژه مشارکتی (Collaborative Project Management Software) ابزاری برای سهولت هرچه بیشتر همکاری همزمان بین اعضای تیم‌های کاری است. این نرم‌افزارها دارای ویژگی‌های کاربردی برای ایجاد امکان دورکاری و ارتباط متنی، صوتی و ویدئویی و ... هستند. از نرم‌افزارهای این گروه می‌توان از میرو (Miro)، بیس کمپ (Basecamp) و رایک (Wrike) نام برد.
 
برخی از ویژگی‌های این گروه از نرم‌افزارها عبارتند از:
•    اسناد مشارکتی:
این‌ اسناد در واقع اسنادی هستند که برخی از اعضای تیم می‌توانند به‌طور همزمان به آن‌ها دسترسی پیدا کرده و مطابق با کار انجام شده، تغییراتی را در آن‌ها به‌وجود بیاورند.
•    ابزارهای چت داخلی: این ابزارها قابلیت پیام‌رسانی بلادرنگ را برای تمامی اعضای تیم و مدیران ایجاد می‌کنند. معمولا این پیام‌رسان‌ها دارای قابلیت به‌اشتراک‌گذاری فایل با فرمت‌های گوناگون هستند.

نرم افزار کنترل منابع پروژه
منابع نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری، پیشرفت پروژه و نیز تصمیم‌گیری‌ها مدیریتی دارند. به‌همین‌دلیل بسیاری از مدیران پروژه از نرم‌افزارهای کنترل منابع استفاده می‌کنند. از مزایای این نرم‌افزارها می‌توان به ایجاد پایگاه داده برای منابع، برنامه‌ریزی پروژه بر اساس منابع و ... اشاره کرد. از نرم‌افزارهای کاربردی این گروه می‌توان از Smartsheet، Runn و Float نام برد.


ویژگی‌های نرم‌افزارهای این گروه عبارتند از:
•    ابزارهای ردیابی زمانی: این ابزارها عامل منابع پروژه را به عامل زمان پیوند می‌زنند و برای شما می‌توانید تمامی صروتحساب‌ها یا منابع فیزیکی صرف شده در بردار زمان را مشاده کنید.
•    تخصیص منابع: در این بخش می‌توانید کار انجام شده برای هر وظیفه و نیز منابع صرف شده برای آن را مشاهده کنید.

 

 

نرم افزار کنترل پروژه منبع باز
نرم افزار کنترل پروژه منبع باز نوعی نرم افزار کنترل پروژه رایگان است که می‌تواند عضوی هر یک از گروه‌های معرفی شده باشد و یا قابلیت‌های تمامی آن‌ها را به‌طور رایگان در اختیار شما قرار دهد. همچنین در صورت برخورداری از دانش برنامه‌نویسی می‌توانید ویژگی‌های این نرم‌افزارها را تغییر دهید. زیرا امکان دسترسی به کدهای این نرم‌افزارها وجود دارد.

این نوع از برنامه‌های کنترل پروژه گزینه‌های بسیار خوبی برای مشاغل کوچک با بودجه کم هستند. البته این ابزارها دارای طرح‌های پولی نیز هستند که ویژگی‌های بیشتری نسبت به پلن‌های رایگان دارند. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به ProjectLibre، Odoo و OpenProject اشاره کرد.
 
میزیتو؛ پلتفرم کنترل پروژه ایده‌آل
اگر به‌دنبال پلتفرمی برای مدیریت پروژه هستید که دارای مجموع ویژگی‌های برتر برای مدیریت و کنترل فرآیندهای پروژه باشد، میزیتو یک گزینه ایده آل است. توسعه‌دهندگان پلتفرم میزیتو این پلتفرم را طوری طراحی کرده‌اند که مدیران و اعضای تیم‌های کاری بتوانند به‌طور همزمان و حتی در شرایط دورکاری بر روی پروژه کار کنند. همچنین میزیتو ابزارهای مناسب برای متدولوژی‌های چابک مانند اسکرام است. برای دریافت این خدمات کافی است از طریق سایت ما برای ثبت نام اقدام کنید. 

سوالات متداول
هزینه نرم‌افزارهای کنترل پروژه چقدر است؟
هزینه این ابزارها به نیازهای سازمان شما و ابزارها و امکانات داخلی این نرم‌افزارها بستگی دارد.
یک نرم‌افزار کنترل پروژه خوب چه امکاناتی دارد؟
بهترین نرم‌افزارها در این زمینه دارای ابزارهای برای افزایش قابلیت همکاری، ابزارهای مدیریت وظائف، امکان ردیابی زمانی و مدیریت منابع هستند.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!